Mikael Loponen

Syntymävuosi: 2003

Kotipaikkakunta: Turku

Musiikkioppilaitos & opettaja: Turun konservatorio, Eveliina Kytömäki

Tuli mukaan Nuorten pianoakatemiaan vuonna 2015


1.  Minkä ikäisenä aloitit pianonsoiton? 

Aloitin pianonsoiton 4-vuotiaana äitini johdolla.  

2.  Miten päädyit juuri pianoon, etkä johonkin toiseen instrumenttiin? Soittaako perheessäsi joku muu? 

En oikein tarkkaan tiedä, miksi päädyin juuri pianoon. Varmaankin siksi, että sen soittaminen tuntui kivalta ja kiinnostavalta jo pienenä. Perheessäni äitini on suorittanut pianonsoitossa 2/3 tutkinnon.  

3.  Mitä pianonsoitto merkitsee sinulle? 

Pianonsoitto on minulle tärkeä osa elämää, mistä en pystyisi luopumaan.

4.  Kaikkien aikojen paras/minulle tärkein/rakkain kappale? 

Pianokappaleista minulle kaikkein tärkeimmät ovat Rahmaninovin pianokonsertot 2 ja 3. Myös Beethovenin pianokonsertot ovat itselleni läheisiä. Muita minulle tärkeitä teoksia ovat mm. Sibeliuksen sinfoniat (erityisesti kolmas, viides ja kuudes sinfonia), Beethovenin 9. sinfonia, Stravinskyn Petrushka ja Kevätuhri sekä Wagnerin Nibelungin sormus.

5.  Kolme tärkeintä esiintymistäni:

Kolme tärkeintä esiintymistäni: Leevi Madetoja-pianokilpailut 2015 ja 2018, Turun Filharmonisen Orkesterin nuorten solistien konsertti (2016 ja 2018) sekä esiintymiset ulkomailla (Unkari ja Serbia 2013, Saksa 2017).

6.  Mitä Nuorten pianoakatemia merkitsee sinulle? Kerro, millaista NPAssa on? 

Nuorten pianoakatemiassa on hauska ja innostava ilmapiiri. Mestarikursseilla on taitavia ja mukavia opettajia, joilta oppii paljon uusia asioita pianonsoitosta.

7.  Miten NPA on muuttanut soittoharrastustasi? 

Nuorten pianoakatemia on muuttanut soittoharrastustani tavoitteellisemmaksi. Lisäksi harjoitteluni on muuttunut keskittyneemmäksi ja tarkemmaksi.  

8.  Kerro ikimuistoisimmasta mestarikurssitunnistasi Nuorten pianoakatemiassa.

Claudio Martinez-Mehnerin kaikki tunnit ovat olleet todella mieleenpainuvia. Erityisesti mieleeni on jäänyt hänen tuntinsa Oulussa 2017, jolloin soitin hänelle Skrjabinin dis-mollietydiä. Päällimmäisenä tunnista jäi mieleen, että tarkka nuotinluku on tärkeä osa taiteellista prosessia ja oman tulkinnan täytyy pysyä nuottitekstin ”rajojen sisäpuolella”.  

9.  Kaikkein paras NPA-muisto? 

Mäntän kesäperiodit ovat aina todella tärkeitä ja hauskoja periodeja.

10.  Suurin unelmasi musiikkiin liittyen? 

Haluan olla monipuolinen muusikko; pianisti, kapellimestari ja mahdollisesti myös viulisti.

« »